Monituottajuus on eri tuottajien yhteistyötä asiakkaan
palvelukokonaisuudessa. Kunnat voivat tuottaa palvelut itse, yhteistyössä
muiden kuntien kanssa, tai ostamalla palvelut ulkopuolisilta tuottajilta. Ostopalvelujen
käyttö on lisääntynyt huomattavasti ja tämä on avannut yrityksille
toimintamahdollisuuksia palvelukentällä.[1]
Kunnat päätyivät kilpailuttamaan hyvinvointipalvelujen tuottamista osin
1990-luvun laman seurauksena. Syitä kilpailutukseen on muun muassa
taloudellisen tehokkuuden lisääminen, henkilöstörekrytointien vaikeus,
hallinnolliset muutokset sekä kuntalaisten palvelutarpeiden lisääntyminen. Osin
ostopalvelut ovat kunnille keino hankkia lisäkapasiteettia omien palveluiden
täydentämiseksi. [2] Kunnat
tuottavat palveluja runsaasti itse, mutta yksityisten palveluntuottajien määrä
on kasvanut paljon. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon
kokonaiskustannukset olivat vuonna 2009 yli 20 miljardia euroa, mistä
yksityisen palvelutuotannon osuus sosiaalipalveluista oli noin 30 % ja
terveyspalveluista 25 %[3].
Tilaaja-tuottajatoimintatapa tarkoittaa palvelun tilaajan ja
tuottajan erottamista toisistaan. Tilaaja-tuottaja -toimintatavan avulla
pyritään ennakoimaan paremmin asiakastarpeita ja muutoksia sekä kohdentamaan
resursseja tämän perusteella. Tilaaja on
asiakkaan tarpeiden tunnistaja ja tuottajat toimivat asiakasrajapinnassa. Tilaajan
ja tuottajan välistä toimintaa ohjataan keskinäisillä sopimuksilla.[4]
Keskeinen sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien
valinnanvapautta ja yritysten palveluntuotantoa lisäävä keino on palvelusetelin
käyttö. Asiakkaat voivat palvelusetelin avulla hankkia sellaisia palveluita,
joita kunnan tulee asukkailleen järjestää.[5]
Palveluseteli on kunnan sitoumus maksaa yksityisen palvelutuottajan antamasta
palvelusta tietty osuus palvelun tuotantokustannuksista. Kunta hyväksyy
tuottajat, joiden palvelujen ostamiseen palveluseteliä voidaan käyttää. Palvelusetelillä
tavoitellaan asiakkaiden kustannustietoisuutta ja kustannusten läpinäkyvyyttä.[6]
Tosin asiakkaiden näkökulmasta palveluiden hinta- ja laatuvertailu on usein
haastavaa. Kuntien palvelusetelikäytäntö alkoi vuonna 2004, ja vuonna 2009 sen
käyttöala kattoi kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut[7].
Mikäli kunta hankkii palveluita ostopalveluina,
hankintoihin sovelletaan hankintalakia. Julkisissa hankinnoissa tarjouspyyntö
ja tarjous ovat sitovia, joten sekä tilaajalla että tuottajalla tulee olla
tarjoustilanteessa tarkat tiedot budjetista, markkinatilanteesta, hintatasosta
ja tuotevalikoimasta.[8]
Hankintoihin liittyvää käytännön tietoa löytyy
osoitteista www.hankinnat.fi ja www.credita.fi
Hankintalakia ollaan uudistamassa ja uusi laki on tulossa
voimaan vuonna 2016. Uudistuksen tavoitteena on yksinkertaistaa hankintamenettelyä
ja hankinnoissa pyritään ottamaan paremmin huomioon muun muassa työllisyyteen,
terveyteen ja sosiaalisiin näkökulmiin liittyvät asiat. Myös pk-yritysten
osallistumista tarjouskilpailuihin pyritään parantamaan.[9]
[10]
Aiheeseen liittyvää muuta tietoa
Kunnan palvelujen
ulkoistuksessa huomioon otettavia asioita käsitellään teoksessa: THL (2012).
Tilaaminen ja tuottaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa:
THL (2012). Sitä saa mitä
tilaa. Tilaaja-tuottaja-toimintatavan kehittyminen sosiaali- ja
terveyspalveluissa:
Sosiaali- ja
terveyspalveluiden hankinta ostopalveluna:
Tilaaja-tuottajamalli
terveydenhuollossa:
[1]
Toimialaraportti sosiaalipalveluista (2012): http://www.temtoimialapalvelu.fi/files/1638/Sosiaalipalvelut2012_web.pdf
[2] Selvitys
hyvinvointipalvelujen tarjoamisesta (2010), s.38: http://extranet.nuorisuomi.fi/download/attachments/3245039/kunnat+ja+kolmassektor+2010.pdf
[3]
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009: http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/Tr33_11.pdf
[4] Yhdessä
kohti muutosta. Hämeenlinnan uuden toimintamallin arviointi
[5]
Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote palvelusetelistä: http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/palveluseteli
[6]
Esitys tilaaja-tuottajamallista sosiaali- ja terveyspalveluissa: http://www.keski-karjala.fi/dman/Document.phx?documentId=ku18408153457375&cmd=download
[7] Raportti
yksityisistä sosiaali- ja terveyspalveluista: http://www.tem.fi/files/37584/TEMrap_34_2013_30092013.pdf
[8] Esitys
julkisten hankintojen periaatteista: http://www.parastapoytaan.fi/uploads/pdf/Prohankinta_Ahlman16082012Hankintalain_paakohdat.pdf
[9] Työ- ja
elinkeinoministeriön tiedote hankintalain uudistamisesta: http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=409429
[10] Tiedote
hankintalain uudistamisesta: http://www.hankinnat.fi/fi/malleja-ja-lainsaadantoa/hankintauutisia/lainsaadanto/hankintalaki/Sivut/default.aspx
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti