Saumattomilla palveluilla tarkoitetaan yhtenäisesti toimivia
palvelukokonaisuuksia, joissa asiakas saa tarvittavat palvelut tehokkaasti ja
joustavasti. Saumattomassa palveluketjussa asiakkaan palvelut yhdistyvät
asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi riippumatta siitä, mikä organisaatio
toteuttaa tai järjestää palveluita[1].
Saumaton palvelupolku edellyttää keskeisesti asiakaslähtöisyyttä. Palvelut
tulee organisoida asiakkaan tarpeista käsin ja asiakkaalla tulee olla
mahdollisuus vaikuttaa palveluketjuun. [2]
Saumattoman palveluketjun rakentamisen kuuluu kiinteänä
osana palveluohjaus ja monialainen yhteistyö. Palveluohjauksella pyritään
asiakkaalle muodostamaan saumaton palvelukokonaisuus eri hallinnonalojen ja
organisaatioiden väille. Suomessa keskeistä on yksilökohtainen palveluohjaus,
jossa palveluohjaaja yhdessä asiakkaan kanssa tunnistaa tarpeet, suunnittelee,
hankkii ja yhteen sovittaa asiakkaan tarvitsemat palvelut. Palveluohjaaja myös
neuvoo asiakasta ja koordinoi palveluita. [3]
Saumattoman palveluketjun vaatimuksena on palveluita tarjoavien
organisaatioiden välinen kiinteä yhteistyö ja tehokas tiedonvälitys.
Saumattoman palveluketjun kehittämisen haasteita ovat suomalainen
organisaatiokeskeinen palvelukulttuuri, ammattiryhmien välisen yhteistyön
vähäisyys, ongelmat tiedon välittämisessä sekä kokonaisvastuun puuttuminen[4].
Monialainen yhteistyö saa aikaan vaikutuksia ja lisäarvoa
monesta syystä. Usein ongelmien syyt ovat moninaiset, ja ratkaisut vaativat eri
ammattilaisten näkökulmia ja taitoja. Monialaisen yhteistyön avulla ongelmat on
mahdollista tunnistaa jo varhaisessa vaiheessa, eli parhaimmillaan yhteistyö
toimii ennaltaehkäisevänä toimintana. Monialainen yhteistyö tehostaa myös
tiedon kulkua, ja ongelmien ratkaisemiseksi tarvittava tieto on eri toimijoiden
saatavilla ja se saadaan nopeasti viranomaisten käyttöön. Palveluita voidaan
koordinoida tehokkaammin, joten toimintojen päällekkäisyydet ja katvealueet
voidaan välttää. Lisäksi asiakasprosesseihin saadaan jatkuvuutta.[5]
Saumattomien ja monialaisten palveluiden hyviä käytäntöjä
esiintyy erityisesti nuorten palveluissa. Oulun Byströmin nuorten palvelut on
matalan kynnyksen palvelukeskus, josta asiakkaat saavat monialaiset
ennaltaehkäisevät palvelut saman katon alta. Palvelun pääpainona on neuvonta ja
ohjaus, kouluttautumisen ja työllistymisen tukeminen sekä työllistäminen. Nuoren
saapuessa palvelukeskukseen hänelle tehdään alkukartoitus, jonka perusteella
nuori ohjataan sopivalle toimijalle.[6]
Hollannissa on saatu
merkittäviä tuloksia aikaan koulupudokkaiden määrän vähentämisessä. Kaikki
oppilaat ovat rekisteröity kansalliseen rekisteriin, jonka avulla opintojen
edistymistä voidaan seurata, ja samalla saadaan tietoa koulupudokkaiden
määrästä ja taustoista. Oppilaiden toistuvat poissaolot rekisteröidään
sähköiseen järjestelmään ja tämän avulla potentiaaliset koulupudokkaat voidaan
tunnistaa varhaisessa vaiheessa. Syrjäytymisuhan alla olevien nuorten
tilanteeseen voidaan tämän tiedon avulla puuttua nopeasti monialaisen
yhteistyön kautta. [7]
Aiheeseen liittyvää muuta tietoa
Palveluohjauksen
käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytännöistä Kanta-Hämeen
Pitsi-hanke
Palveluohjauksen hyviä
käytäntöjä käsitellään teoksessa Hänninen, Kaija (2007). Palveluohjaus –
Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin, s. 25-29
Esitys asiakasprosesseista
välityömarkkinoilla:
[1] Laki
sosiaali- ja terveydenhuollon saumattoman palveluketjun kokeilusta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000811
[2]
Sosiaali- ja terveydenhuollon saumattoman palveluketjun keskeisiä
ominaisuuksia: http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/030702/1115120704266/1115123610672/1115123709148/1115123980816.html
[3]
Sosiaaliportin kuvaus palveluohjauksesta: http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/palveluprosessi/palveluohjaus/
[4] Tiedote
julkisen terveydenhuollon asiakaslähtöisistä palveluketjuista: http://www.tsr.fi/tutkimustietoa/tata-tutkitaan/hanke?h=104444
[5]
Monialaisen yhteistyön toimivuutta, hyötyjä ja hyviä käytäntöjä käsitellään
Yhteisellä työllä parempaa -julkaisussa:
[6]
Sosiaalisen kuntoutuksen selvitystyö (2013), kuvaus Byströmin palveluista
sivuilla 123-125:
[7]
Monialaisen yhteistyön kv-käytäntöjä: http://www.sosiaalikehitys.com/uploads/Ursin_Monialainen_yhteistyo.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti