1990-alun jälkeen palvelurakenne on kokenut monia muutoksia,
joiden seurauksena yksityiset palveluntuottajat ovat entistä enemmän alkaneet
tuottaa hyvinvointipalveluja. Valtionhallinnon vaikutusmahdollisuudet
kuntakenttään väheni huomattavasti vuonna 1993 voimaan tulleen
valtionosuusuudistuksen seurauksena. Uudistus siirsi lähes kokonaan sosiaali-
ja terveyspalveluiden järjestämisvastuun kunnille. Vuoden 1995 Kuntalain muutos toi korostuneesti
esille yksityisillä markkinoilla tuotetut palvelut.[1]
1990-luvun alkupuolen talouslaman seurauksena kunnat aloittivat taloussäästöt
ja palvelujen tuottavuus sekä vaikuttavuus nostettiin keskiöön. [2]
Kuntien sosiaali- ja terveyspalveluiden toimintarakenteisiin tuli muutoksia
myös vuoden 2005 käynnistyneen Paras-hankkeen seurauksena. Uuden
terveydenhuoltolain ja vanhuspalvelulain myötä kansalaisten valinnanvapaus ja
vaikutusmahdollisuudet ovat laajentunut. Lähitulevaisuudessa uudistetaan sosiaalihuoltolakia,
minkä tavoitteena on muun muassa lisätä asiakaslähtöisyyttä[3].
Yhteiskunnallisia keskeisiä muutoksia ovat olleet väestön
ikääntyminen, laitoshoidosta siirtyminen kohti kodinomaisia ja kotiin vietäviä
palveluita sekä asiakkaiden entistä suurempi vapaus valita palvelutuottaja.[4]
Palvelurakennetta muokkaa jatkossa entistä enemmän globaali maailmantalous ja
verkostoituminen, jotka tekevät toimintaympäristöstä entistä monimutkaisemman.[5]
Palvelurakenteen muutoksen myötä yksityisten toimijoiden
merkitys palveluiden tuotannossa on kasvanut. Suomeen on syntynyt palveluita tuottavia
ketjuja, jotka toimivat valtakunnallisesti tai alueellisesti. Yritysten
verkostojen merkitys kasvaa alalla. Erityisesti pienten yritysten on syytä
verkostoitua, sillä palvelujen kilpailutuksissa hankitaan entistä isompia
kokonaisuuksia. Palveluntuottajat menestyvät markkinoilla myös silloin, kun ne
pystyvät tarjoamaan palveluitaan kustannustehokkaasti. Yksityisten palveluntuottajien keskeisinä
etuina ovat joustavuus, asiakaslähtöisyys sekä innovatiivisuus.[6]
Tietotekniikan kehittymisen seurauksena terveydenhuollon
erilaisten tietotekniikkaratkaisuiden osaajia tullaan tarvitsemaan jatkossa.
Kotiin tuotavat palvelut, kuten kokonaisvaltaiset kotipalvelut, omaishoitajia
tukevat palvelut, kotisairaanhoito ja tilapäinen kodinhoitoapu tulevat olemaan
jatkossa olennaisia. Lisäksi yksityisten palvelutalo- ja asumispalvelujen tarve
tulee kasvamaan. Väestön osalta muistisairauksista sekä tuki- ja
liikuntaelinsairauksista kärsivien määrä tulee kasvamaan jatkossa.[7]
Myös tutkimusperustainen hyvinvoinnin teknologia- ja tuotekehitys sekä
kansainvälistyminen tarjoavat runsaasti uusia palvelumahdollisuuksia.[8]
Aiheeseen liittyvää muuta tietoa
Palvelurakenneuudistuksesta
STM:n sivuilla
Viiden
sote-alueen ratkaisumallin koetaan poliittisella taholla lisäävän saumatonta
palveluketjua:
Tulevaisuuden
sote-palvelut:
[1]
Kunnallisalan kehittämissäätiö (2008): Hyvinvointivaltion
kilpailuttaminen, s.20: http://www.kaks.fi/sites/default/files/Kunnat%20ja%20kilpailu%207_0.pdf
[2]
Rajavaara, Marketta (2009): Sosiaalipalveluista hyvinvointivaltioon
–käsitehistorian tarkastelua, s.348: http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/0409/4_2009_pv_rajavaara.pdf
[3]
Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote sosiaalihuollon lainsäädännön
kokonaisuudistuksesta: http://www.stm.fi/sosiaalihuoltolaki
[4] Laura
Rädyn esitys palvelurakenteen muutoksesta (2013): http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Soten_MMB-seminaarit/MMB_2013_esitykset/R%C3%A4ty_Laura.pdf
[5]
Vesterinen, Marja-Liisa: Sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden visio,
muutokset ja haasteet: http://www.edusampo.fi/sote/documents/loppuraportti_2.pdf
[6]
Sosiaalipalveluiden toimialaraportti (2012): http://www.temtoimialapalvelu.fi/files/1638/Sosiaalipalvelut2012_web.pdf
[7] ELY:n
tiedote ammattialojen tulevaisuuden näkymistä (2013): http://pilkahdus.fi/sites/default/files/ammattialojen_tulevaisuuden_nakymat_2013_final.pdf
[8] Raportti
hyvinvointialan kaupallistamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä: http://rakennerahastot.ita-suomi.fi/alueportaali/www/fi/pohjois-savo/painopisteet/H_teemaohjelma_Final.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti